tiistai 3. helmikuuta 2015

Karibia - Keskiviikko - Eustatius - St. Martin

Aamulla suunnitelmat oli edelleen hieman vaiheessa. Eilen oli jo soiteltu toimimattomasta pakista Mooringsin päivystysnumeroon ja sieltä ehdoteltu, että lähtisimme ajamaan venettä kohti St Martenia korjaukseen. Meillä kuitenkin uhkasi valua päivä hukkaan ja siten myös saarivierailu. Loma ei riitä käymään Martenilla ja takaisin. Aamulla menimme saarelle ja suunnittelimme kaupassa poikkeamista, kunnes suunnitelmat kirkastuivat, yritettiin sopia Mooringsin toimiston kanssa jotain, kunhan se aukeaa. Ei ihan ehditty kauppaan, kun tuli tieto, että jos saamme veneen Oyster Bondin satamaan ennen iltapäivä neljää, he korjaavat veneen. No eipä tuo siirtäminen meille himopurjehtijoille mikään ongelma ole, oli pakkia tai ei. Nyt jäi sitten Eustatius väliin, päätimme porukassa näin. Irti poijusta ja kohti pohjoista, ohi suuren öljysataman. Normaalin itätuulen siivittämänä hurjastelimme taas aalloilla maileja keräillen. Nauhottelin GoPro kameralla vauhdikasta menoamme ja ihan samannäköistä kamaa syntyi kuin parhaillaan käynnissä olevasta Volvo Ocean Racesta näkee.

Tämänkin laivan nimi on NO SMOKING. Todella yleinen nimi öljytankkereilla ;)

Aikamääre olla korjattavana ei ollut kummoinen ja satamaan päästyämme alkoi melko show saada vene perä edellä laituriin ilman pakkia. Vuokraamon porukkaa tuli kolme miestä ja veneen molemmille kyljille sidottiin kumiveneet saattoveneiksi. Nekin mielestäni väärin päin. Perämootoreiden pakki on melko heikko ja purjevene painaa yli 10 tonnia. Mielestäni kumiveneet olisi kannattanut laittaa perä eteenpäin ja ajaa niillä sitten eteenpäin purjeveneen perä edellä laituriin. No mitäpä sitä ammattilaisia neuvomaan, kun vene kuitenkin lipui hiljalleen laituriin tälläkin konfiguraatiolla. Ranskaa kuului seuraavat puoli tuntia melko intensiivisesti, mutta lopuksi vene oli juuri siinä missä piti.

Sitten oli vuorossa hyvät ja huonot uutiset. Hyvät uutiset oli, että viereinen Rumba, aivan uusi Moorings 51.5 vene olisi meidän loppuloman. Huonot uutiset olikin sitten, että kaikki tavarat piti siirtää. Kaamea homma ja järjestely! Taas piti ottaa pari olutta. Vene ei ole ollut vielä kellään vuokralla ja se tuoksui uudelle, ei homeelle, kuten edellinen. Uusi vene oli Jeanneau eikä Beneteau kuten edellinen. No taas oli tilaa ja kokoa mitä ihmetellä. Hieman kaksijakoiset fiilikset... Lomasta hävisi yksi päivä ja tutustuminen Eustatiuksen tulivuoreen, mutta pääsi näkemään ja kokemaan aivan uuden 51.5 veneen. No oli miten oli, niin tilanne on mikä on ja turha sitä harmittelemaankaan on ruveta ja lomaansa pilaamaan, mutta kyllä se tietenkin mietitytti. Turha sitä on kieltää.

Nyt alkoi yhdistetty veneen luovutus ja vastaanotto. Paljon asiaa yhdellä kertaa. Mooringsin nainen, joka veneen luovutti eli esitteli, ei ollut koskaan sellaista luovuttanut. Yhdessä sitten etsiskeltiin mistä löytyy mitäkin. Täällä tietenkin esitellään kaikki jalkoina eikä metreinä vaikka olemme Ranskassa! Nyt oli kaiken lisäksi invertteri, millä latailla vaikka kännykkää purjehtiessa. Tosin pistorasioita oli todella niukasti. Kaulakajuutassa kaappitila lisääntyi ja saimme kaikki tavaramme nyt kaappeihin, parempi niin.

Huomenna sitten purjehtimaan! Veneen perä on huomattavasti leveämpi, eli uudempaa suunnittelua kylkipokkauksineen. Avotuulilla pitäisi surffata hyvin. Uudet purjeet, levanki, kaikki uutta. Vaikka veneen valmistaja vaihtui, purjevenevene yhdellä rungolla se tämäkin oli. Vene muistutti melko paljon venettä, joka meillä oli viimeksi Kroatiassa. Laskettava uimataso verotti istumapaikkoja, mutta helpotti uimista.

Sängyt olivat jämäkät ja takahyttien vessoissa oli jo suihkuseinä. Kävinkin pitkästä aikaa peräkannen sijasta ihan oikeassa suihkussa ilman uikkareita ja rantabaarin yleisöä, virkistävää. Keulavessat olivat hieman isommat. Ilta meni ihmetellessä venettä, emme ehtineet lähteä satamasta minnekkään ennen pimeän tuloa. Suomessa on muuten mukava purjehtia kesällä, kun valoa riittää yötä myöten. Yritän muistaa ja nauttia siitä ensi kesänä. Nyt on oikeasti toimiva pakastin ja ehkä hieman suurempi jääkaappi kahdella luukulla. Toinen on siis ovi, eli kaappiin pääsee työtasolta ja myös sivulta. Valkoinen keinonahkasisustus tässäkin.

Illalla kävimme läheisessä ravintolassa syömässä. Emme ole paljon ravintoloissa käyneet. Tarjolla olisi ollut pihviä, mutta minulla oli päivän päätteeksi hieman isompi nälkä. Pihvin kanssa voi joskus pettyä, joten valitsin lihaisan Cannibal pizzan, enkä pettynyt. Pizza oli erittäin hyvä ja nälkä lähti. Nyt olimme taas Mooringsin tukikohdassa, eli satamassa joten ei keikuttanut. Sänky tosin oli kaventunut hieman, mutta vain hieman.