keskiviikko 10. syyskuuta 2014

Viides päivä

Yö yöltä nukkuu paremmin ja nyt ei joku hullu soittanut kirkonkellojakaan. Keulakajuutta heräsi kuulemma seitsemältä, mutta menivät kyllä eilen ensimmäisinä nukkumaankin. Tosin sovittiin että ketään ei herää ennen kahdeksaa. Aamu meni melko vakiotyylillä eli aamutoimet, aamiainen, roskien vienti, venepaikan maksu ja irti laiturista. Juho kävi hakemassa aamiaiselle makeat croisantit vaikka pääsääntöisesti ollaan syöty rasvaa ja proteiinia (munaa ja pekonia) mikä pitää nälän poissa pitkälle iltapäivään. Satamamaksu oli Primostenin Marina Kremikissä reissun tähän mennessä halvin 487 kunaa eli 64€.

Kymmenen aikoihin irrottiin laiturista ja ajoimme mailin ulos satamasta, sitten nostimme purjeet. Pääsimme heti vertailemaan venevauhtia toisen vuokraveneen kanssa jossa oli ruotsinlippu. Eivät kyllä osanneet purjehtia, laskivat alas ihan liikaa. Pääsimme edelle leikiten ja Juho taisi ottaa ohituksen kunniaksi jotain käsidesin kaltaista ilman denaturointiaineita. Taas vaihteeksi vastatuuli ja kryssimiseksi meni, mekin tosin jouduimme tyytymään säälittäviin nousukulmiin, sillä keli oli melko kevyt ja purjeet aika säkit. Kryssillä käytännössä saavutimme hieman enemmän nopeutta solmuissa kuin mitä tuuli ole metreissä. Tuuli vaihteli kolmesta neljään metriin ja nopeus kolmesta puolesta viiteen solmuun. Loppumatkasta oltiin tyytyväisiä jos nopeus oli suurempi kuin tuuli. Absoluuttisesti näin ei tietenkään ole, mutta Pasi asetti mittarit näyttämään nopeudet solmuina ja tuulen metreinä jo alkulomasta.

Täällä muuten tuulennopeudet ilmoitetaan solmuina. Seuraava kuva esittää säätiedotusta, joka on usein saatavina satamien respasta. Sääennuste päivälle tulee myös veneen matkapuhelimeen. Iltapäivällä tulee myös VHF:n kautta kanavalla 21 paljon säähän ja turvallisuuteen liittyviä tiedotuksia.
Ennusteessa luvattiin huomiselle ukkosta ja 20-40 solmua tuulta. Melko reipasta. Suunnitelma on nyt palata melko lähelle trogirin satamaa sellaiseen paikkaan missä voimme mahdollisesti pitää ukkosta torstain. Kova tuuli, outo vene, outo meri, uusi satama ja rantautuminen ei ole hyvä yhdistelmä. Ensi yönä pitäisi tulla jo ukkosta, torstai pitäisi olla epävakainen ja perjantaina parempi keli, tosin illalla taas ukkosta, mutta sen nyt ei niin ole väliä, koska vene pitää palauttaa kello seitsemääntoista mennessä.

Päiväreissumme alkoi Primostenista ja päättyi Soltaan Maslinican hienoon satamaan. Satama ei ole kovin suuri, ei kelluvia laitureita vain ainoastaan moorings kiinnittymistä perä edellä kivilaituriin. Sähköä ja vettä tulee veneen viereen sekä ilmainen wifi. Hyvä, sillä dataprepaid ilmaisesti loppui tänään päivällä. En tiedä olisiko iPad tehnyt varmuuskopion yöllä, olisi fiksua estää turhat datasiirrot jotenkin.
Päivälle tuli melko paljon purjehdusta, kokonaiset 25 mailia. Aikaakin meni 6 tuntia 13 minuuttia. Olin jo havaitsevani loppumatkasta pientä turhautumista purjehduksen kestoon liittyen sillä pelko satamapaikkojen riittävyydestä oli ihan aiheellinen ottaen huomioon sääennusteen. Pitäisi lähteä vähän aikaisemmin satamasta, mutta aamulla menee aikaa ja lomalla ei ole kiva pitää kiirettä. Ison veneen ajaminen on jossain määrin tylsempää kuin pienemmän, mutta mielestäni silti äärettömän hienoa. Tekisi mieli ajella vielä kymmenen jalkaa suurempaa ;) veneet täällä on melko suuria neljästäkymmenestä 55 jalkaan, mutta on muutama 32 jalkainenkin näkynyt.

Haastavan rantautumisen jälkeen, jonka Juho suoritti vaikeuksia, menimme uimaan viereiselle uimarannalle. Kivinen ranta oli aivan aallonmurtajan takana, matkaa veneeltä kymmenen metriä. Vesi tuntui ensin hieman viileältä, mutta siihen kyllä tottui. Suolavesi kannattaa mukavasti, voi vain kelluskella. Vesi oli puhdasta ja pohja näkyi, joten snorklauskamoja hakemaan veneeltä. Kuvailin ensikertaa GoPro kameralla veden alla. Näkyi pieniä kaloja suuri parvi ja muutama isompikin kala. Hiekkapohjassa oli merimakkaroita ja kalliolla merisiilien armeija, näyttivät ilkeiltä.

Satama alkoi täyttyä, saimmehan pitkän rivin viimeisen nurkkapaikan. Muutama isompi vene aallonmurtajalla ja sitten veneitä aallonmurtajan väärälle puolelle! Hieman ihmettelimme touhua, mutta oli sinnekkin laitettu moorings köydet pohjaan joten kai se oli normaalia toimintaa. Sen jälkeen tuli vielä yksi megajahti sataman puolelle. Täällähän ei voi kuulemma varata paikkoja satamista, mutta nyt kyllä näytti, että varaus olisi tehty. Kenties raha oli vaihtanut omistajaa.

Illalla kävimme kävelemässä satamassa ja poikkesimme ravintolassa missä oli pihalla tulet grillissä. Ruoka oli hyvää ja luonto tarjosi lähestyvällä ukkosella hienon esityksen. Veneellä vielä ihasteltiin ukkosta hetken aikaa, mutta sitten vesisade ajoi meidät sisälle.

Täällä huomattiin ensimmäistä kertaa vuorovesi, se ei ole vaihtelultaan suuri, vain 30 senttiä, mutta teki melko vaikeaksi kulun rantaan. Vesi kun laski parikymmentä senttiä, lankonki perästä laiturille olikin melko jyrkkä tulla veneeseen.