torstai 18. syyskuuta 2014

Yhteenvetoa

Jos hakukone tai linkki ohjasi sinut ensimmäistä kertaa tähän tekstiin, suosittelen että valitset oikeanpuoleisesta blogiarkistosta ensimmäisen julkaisun "Huomenna lähtö". Blogi etenee kronologisesti viikon ajan.

Nyt on saunottu ja nukuttu muutama yö. Mitä lomasta jäi käteen? Paljon, uskokaa pois! Joo toki jokainen loma on elämys ja monet lomat on hienoja kokemuksia, mutta lomapurjehtiminen on mielestäni vielä enemmän. Viikossa yhdistyi mielestäni kaupunkiloman, rantaloman, etelän loman, hyvän ruoan ja purjehduksen sekä yhdessäolon parhaat osaset ja kaikki vain viikon aikana. Kuulostaa tv-shop mainokselta, mutta ei tässä vielä kaikki. Lisäksi valinnan vapaus, jos tekee mieli purjehtia enemmän, se onnistuu tai jos haluaa katsella vanhoja kirkkoja, niitäkin näkee. Suosittelen kaikille purjehduslomaa vaikkei niin intohimoinen purjehtija olisikaan. Toki purjeveneen vuokraamiseen liittyy muutama kynnys, mutta niiden ylittämiseen kannattaa pyrkiä. Nyt ainakin tuntuu sille ettei tavalliselle kaupunki/rantalomalle tee edes mieli lähteä.

Tämä oli ensimmäinen purjehduslomani, joten melko noviisina tässä kirjoittelen. Tämä sattui olemaan myös ensimmäinen purjehdus, jossa olen nimettynä kapteenina. Kapteenin velvollisuudet jäivät melko pieniksi, mutta koin silti pienen vastuun harteillani, ei tosin negatiivisessa mielessä. Myönnetään että välillä teki pahaa kieltäytyä kylmästä oluesta iltapäivällä kesken purjehtimisen, vaikka ei se pahaa tälle vartalolle tehnyt. Korvasin syntyneet vahingot illalla ja otin kaksi. Vaikka ei ole mitään mihin verrata, pidän Kroatiaa helppona paikkana ensimmäiselle purjeveneen vuokraukselle. Lennot ajoittui sopivasti, ei tarvitse ottaa ylimääräisiä hotelliöitä. Kaikki puhui riittävän hyvin englantia, jopa kaupan kassa. Vedet vaikutti syviltä rantoja myöden ja saaret suojasi aallokolta. Satamaan tullessa useimmiten näytetään paikka mihin mennä ja joku on silloin myös ottamassa vastaan, jolloin voi samalla kysyä sataman palveluistakin.




Vene
Vene oli ranskalainen Jeanneau Sun Odyssey 439. Vene on noin 13 metriä pitkä, 4,3 metriä leveä ja painoa yli kymppitonni. Veroton hinta tehtaalta vajaa 200 000 €. Kahden hengen kajuuttoja löytyi neljä, joista yhdessä oli kerrossängyt, muissa parivuoteet. Vessoja oli kaksi, joista takimmaisessa oli septisäiliö. Tilaa oli vaikka muille jakaa ja niin se seitsemälle jaettiinkin. Veneen vuosimalli oli 2012 eli vain pari vuotta vanha. Kolhua ja kulumaa oli jo tullut, mutta ei niin minua häiritsevästi, ei ollut oma vene. Salonki oli iso, toisella puolella u-muotoinen sohva-pöytä yhdistelmä ja toisella puolella karttapöydän ja sohvan yhdistelmä. Keittiö oli L-mallinen ja styyran puolella. Istumalaatikko oli iso, sprayhoodilla ja biminillä katettu. Keskellä sitä oli klaffipöytä säilytyslokeroineen ja Simradin karttaplotteri. Ruoreja oli kaksi, autopilotti, tuulimittari ja monitoimimittarit, joissa tuuli, nopeus, kaiku, loki ja muuta tietoa. Perässä laskettava uimataso, pelastuslautta ja keulassa sähköinen ankkurivinssi ketjuineen. Kannella oli mukana pieni jolla, johon myös moottori. Purjeet eivät olleet hyvät, ei voi mielestäni millään perustella että purjeveneessä ei tarvitse olla hyvät purjeet. Tuntui uskomattomalta että kaksi vuotta vanhassa veneessä on jo purjeet venyneet pilalle. Isosta puuttui toiseksi ylin latta. Joko ne oli vaihdettu vanhempiin tai sitten ne vaan pilaantuvat vuokrakäytössä. Onhan välimerellä pari kuukautta pidempi purjehduskausi ja purjeet on ylhäällä noin kuusi päivää viikossa. Köli näytti matalalta ja tuntui matalalta. Teknikko sanoi sen olevan 1,8 metriä syvä. Vene tuntui sortavan reilusti ja tuultakaan se ei kestäny niin hyvin kuin olisi voinut olettaa. Erikoista, sillä keulapurjeena oli vain fokka. Genuakiskoja veneessä ei edes ollut. Veneessä oli kaksi isoa puhdasvesisäiliötä ja painevesi lämminvesivaraajalla. En kyllä kokeillut, mutta tiskaaminen näytti helpolta hanasta saatavan lämpimän veden ja kahden tiskialtaan ansiosta. Lämmitinkin löytyi, mutta käytimme sitä vain tuuletukseen. Keittiöstä löytyi kaksiliekkinen uuniliesi ja kattavasti astioita. Myös termoskannu ja suodatinsuppilo. Jääkaappi oli iso, mutta ei yhtään liian iso seitsemän hengen viikon eväille. Jääkaapissa oli myös pieni pakastin. Kaikki ruoka saatiin mahtumaan ja myös juomisia.

Purjehdus
Purjehdus on mielestäni purjehdusta oli vesi suolaista tai makeaa. Tuuli on merellä tasaisempaa kuin sisävesillä tai sitten samanlaista, jos vieressä on saari joka sekoittaa tuulen. Ison veneen ohjaaminen on erilaista, se ei vain käänny niin herkästi kuin pienet veneet. Ennakointia tarvitaan enemmän ja ehkä rauhallisuutta, ettei ohjaaminen mene levottomaksi. Kahdestaan ison veneen kuljettaminen ja rantautumiset on vaikeaa, mutta väittäisin että kolmestaan se jo onnistuisi. Esimerkiksi yksi ohjaa, toinen navigoi ja kolmas säätää purjeita. Rantatuminenkin menisi kolmestaan, yksi ohjaa, toinen kiinnittää perän ja kolmas keulan. Ei ole tietenkään järkevää vuokrata 44 jalkaista venettä kolmestaan. Yhden on tietenkin aina ohjattava ja vuorojen vaihdot meni melko luonnollisesti. Jos ohjaaja poistuu esimerkiksi vessaan, joku ohjaa sen aikaa, ei tarvita juhlallisia kapteeninvaihtoja. Itse asiassa veneen kapteenia ei voi vesillä vaihtaa kansainvälisten sääntöjen mukaan, mutta tämä nyt ei liity niinkään veneen ohjaamiseen. Ohjaaja on isossa veneessä reippaassa tuulessa melko työllistetty henkilö. Tämän takia tuntemattomilla vesillä jonkun pitää navigoida, vaikka ohjaajan naaman edessä onkin plotteri. Tämä on minun mielipiteeni. Navigoinnista vastaavan vuoronvaihto ei olekkaan niin automaattista kuin sen ohjaajan, ohjaaja on se kenellä on ruori. Mielestäni navigointivastuu on yhtä tärkeä osa kuin ohjaaja, sillä jos ohjaajalle tulee hetkeksikin edes epäily että nyt "ei olla kartalla", on tunne iljettävä. Tätä hämminkiä vain edesauttaa plotterin ja iPadin eri karttaversiot. iPadin Navionics karttaan on joku käyttäjä lisännyt kiven ja plotterissa sitä ei näy. Kumpaa sinä uskoisit? Vai ottaisitko kuitenkin varman päälle? Minä kiertäisin haamukivenkin. Yksi vaihtoehto olisi ottaa iPadin kartasta Community Layer pois päältä, mutta ei kokeiltu. Säästä ei paranisi sanoa mitään viikon kokemuksella, mutta muutama paikallinen kuvaili kesän säätä ennennäkemättömäksi. Tarkoittivat jokaviikkoisia ukkosmyrskyjä.

Rantautumiset
Välimerellä ei juuri keula edellä laituriin ajeta. Se on käytännössä aina perä edellä, poislukien tankkauslaituri, johon mennään kylkikiinnitykseen. Laitureissa on usein moorigs köydet mutta pari aisapaikkaakin löytyi, mutta aisojen väliin menee kaksi venettä, vastaa siis osittain kylkikiinnitystä. Rantautuminen perä edellä on hieman vaikeampaa oikeastaan siksi että suunnan vaihdoksen hetkellä ja hetki sen jälkeen vene ohjautuu huonosti, tällöin käännös suunnanmuutoksella on hyvä tehdä kunnolla irti laiturista. Jos veneessä on riittävästi porukkaa, kannattaa mielestäni antaa tehtäviä mitä ketäkin hoitaa. Esimerkiksi yhden tehtävä on estää vahinkoja fendarin avulla. Jos vene ajautuu laituria tai toista venettä päin, laitetaan fendari väliin, näin säästyy rahaa. Toki jokaisen pitää veneessä toimia näin, mutta jokaisella ei voi olla varafendaria koko ajan käsissä.

Satamat ja raha
Yövyimme ainoastaan maksullisissa palvelusatamissa. Satamissa oli tarjolla wc:t ja suihkut. Roskiksia löytyi. Laituripaikoilla oli tolpissa sähkö ja vesi. Läheltä löytyi yleensä pieni ruokakauppa. Satamat oli siistejä ja hoidettuja.

Satamamaksut yhdelle yölle syyskuussa 44 jalkaiselle veneelle sähköllä ja vedellä:
Primosten - Kremik 487 hrk 64€
Skradin 556 hrk 72€
Solta - Maslinica 584 hrk 76 €
Sibenik - Marina Mandalina 663 hrk 87€

Meillä oli käytössä venekassa, johon kaikilta kerättiin sama määrä euroja, jotka vaihdettiin Suomessa Forexilla kuniksi. Lisäksi kaikki vaihtoivat henkilökohtaista rahaa. Maksoimme melko paljon käteisellä, vaikka luottokortit olisivat kelvanneet joka satamassa. Ravintolaruoat maksoimme kaikki käteisellä yhteisestä kassasta ja annoimme tippiä noin 5-10%, hieman riippuen näimmekö siihen aihetta. Matka maksoi noin 800€ per henkilö, summaa voi käytännössä vertailla hotellilomaan. Veneessä tosin ei ole hotelliaamiaista, ilmastointia, eikä ketään tule sijaamaan vuodetta tai vaihda pyyhkeitä. Yhden pallon jäätelötötterön sai kioskilta seitsemällä kunalla, 90 senttiä ja ruoka-annoksen alle sadalla kunalla, noin 10-15 €. Iso olut taisi olla ravintolassa 35 kunaa, 4,50 €.

Reitti
Yhteensä matkaa tehtiin 102 merimailia eli 189 kilometriä. Purjeet nostettiin viitenä päivänä eli keskiarvo oli noin 20 mailia päivälle. Pisin päivämatka oli 33 mailia. Splitin edustalla Kroatiassa on saarta ja rantaa missä on satamia sekä ankkuripaikkoja niin että yli 20 mailin päiväreissuja ei ole pakko tehdä.

Trogir Seget - 33 - Sibenik Marina Mandalina - 9 - Skradin Marina Skradin - 23 - Primosten Marina Kremik - 27 - Solta Maslinik - 10 - Trogir Seget

Bunkraus
Haastava homma kaikin puolin. Onneksi pientä täydennystä pystyi tekemään joka satamassa ja niin tehtiinkin. Lähtösatamasta löytyi minimarket, mutta pienen kävelymatkan päässä oli jo parempi valikoima. Juomiset ostettiin satamasta ja kuskattiin kärryilllä suoraan veneeseen. Muut tavarat kannettiin kaupasta. Taksit olivat kyllä valmiudessa, jos niitä haluaa käyttää roudaamiseen. Vettä ostettiin loman aikana noin 70 litraa, joista taisi jäädä alle kymmenen litraa juomatta. Vihannekset pestiin kaupasta ostetulla juomavedellä. Tästä tuli siis alle puolitoista litraa per päivä per naama. Olen ilmeisesti juonut jonkun muunkin edestä, sillä väitän että kumosin pari litraa päivässä ihan vetenä kurkusta alas. Lisäksi oli vissyä varmaan 15 litraa sekä panimotuotteita ja viiniä. Vessapaperia ei kannata ostaa heti veneeseen, jos siellä sitä muutama rulla löytyy. Käytännössä vessassa käydään satamissa ja joka satamassa myydään paperia. Tietenkin jos yövytään ankkurissa tai jossain yleisessä rannassa, tilanne on eri. Kauppojen lihavalikoima on aivan erilainen kuin Suomessa. Käytännössä löytyy vain kanaa ja makkaraa. Ei jauhelihaa, possunpihvejä tai kalaa. Siivutettua pekoniakaan ei löytynyt. Kermakin on haastava tuote. Hapankermaa ja ruokakermaa löytyy, mutta tavallinen kerma löytyi purkista missä oli täytekakun kuva.

Muita niksejä
Ostimme ensimmäisenä päivänä ensimmäisestä "supermarketista" 50 kunalla eli 6,50 € Tele2 operaattorin prepaid liittymän, jossa oli 1000 minuuttia puheaikaa ja 3 gigaa datasiirtoa. Kortti ensin vanhaan puhelimeen mihin käy normisimmi, yksi tekstiviestin lähetys aktivoimiseksi ja sitten vasta kortti 3g mokkulaan, joka jakoi netin wifin kautta kaikille. Homma toimi hyvin yli puolet lomasta joka paikassa myös merellä, kunnes datasiirto oli loppu. Kannattaa kieltää kaikki varmuuskopiot ja muut pilvipalvelut, mitkä herää mobiililaitteissa yleensä henkiin, jos tarjolla on wifi ja sähköä. Otettiin vielä toinen samanlainen loppulomalle.

Viimeisenä päivänä satamaan saapuessa näimme kymmenien veneiden jonon tankkauspisteelle. Me tankkasimme loman puolivälissä veneen tankin täyteen ja varakannuun 18 litraa, jolla ajaa noin 7 tuntia. Emme tainneet ajaa sen jälkeen kuin 2-4 tuntia, joten jäimme tappiolle. Se ei kyllä harmittanut yhtään jonon nähtyään. Diesel maksoi noin 10 kunaa per litra eli noin 1,30 €/l.

Blogi
Blogin kirjoitin, koska ennen matkaa sain ehkä eniten tietoa ulkomaanpurjehduksista blogien avulla. Aluksi piti jakaa vain sellaista tietoa, mistä saattasi olla hyötyä Kroatiaan purjehtimaan aikoville, mutta tuli kyllä kirjoiteltua ihan mitä sattui, pahoittelen. Kuvia ei pitänyt juurikaan liittää, mutta se kävi yllättäen helposti ja miehistö lähetteli niitä pitkin lomaa. Kirjoitusvirheitä syntyi ja jäi blogiin melkoisesti, vaimonikaan ei ehtinyt kaikkia korjata. Joo tiedän että oikeinkirjoitus on tekstissä tärkeää, mutta kun ei osaa niin ei osaa ja blogi ei paljon opeta. Blogi on kirjoitettu iPadin Blogger aplikaatiolla ja julkaistu päivän tai kahden viiveellä. Bloggerissa ei ole oikolukua ja käyttötuntuma hieman hankala. Esimerkiksi kuvan lisäämisen jälkeen kursori hyppää alkuun ja taas joutuu selaamaan mihin viimeksi jäi. Blogia on nyt tarkasteltu jo yli 800 kertaa, vaikka lomasta on alle viikko aikaa. Huikeaa, sillä en ole blogia vielä missään mainostanut.

Mukaan matkalle
Netistä löytyy kyllä erilaisia listoja, esimerkki, mutta tässä muutama oma vinkki:
Tekninen valkoinen paita. Vielä parempi jos se on tiimipaita :)
Aurinkolasit. Ilman ei pärjää.
Kamera. Jos vaikka valaat uivat vierelle, saa kameralla jossa on zoomi parempia kuvia.
Reppu. Reppu on kätevä, kun pitää kantaa kaupasta ostoksia veneeseen.
Lakki. Jos aurinko paistaa päivän kupoliin niin tulee paha olo ja pandalook.
Leatherman. Jossain sitäkin valitettavasti tarvitaan.
Taskulamppu. On se hyvä olla mukana, eikä se paljon tilaa vie.
Laturit. Kännykkä, iPad, kamerat, mokkula jne. Usb lataus on hyvä, kannattaa varata 12 ja 230 volttiset.
iPad ja Navionics. Toimii hyvin purjehtiessa sekä iltasella reittisuunnittelussa.
Pelastusliivit. Jos sellaisia haluaa pitää päällä, veneessä on tarjolla vain niitä oransseja.
Sateen pitävää. Olimme satamassa aina kun satoi, mutta sateet olivat sen verran runsaita että vesillä olisi kyllä laitettava päälle jotain vettä pitävää, muuten tulisi kylmä tuulessa. Ei tarvitse olla varsinainen purjehdusasu, kevyempikin riittää.
Lämpimää. Iltaisin, syyskuussa ainakin, tuli sen verran kylmä, että farkut ja paita päällä oli ihan mukava terassilla iltaa istuskella.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti