torstai 29. tammikuuta 2015

Karibia - Lauantai - Antigua

Nyt oli loman ensimmäinen yö ettei satanut vettä. Taisin myös nukkua pisimpään sitten tänne saapumisen. Kahdeksan aikoihin Jukka ja Juho lähtivät hoitamaan maahantuloa. Kenelläkään ei ollut oikeutta nousta maihin ennenkuin virallisuudet on hoidettu. No siinä menikin pari tuntia, järjetöntä. Muu porukka jäi nauttimaan aamupalaa, Suomesta tuotua ruisleipää, jogurttia myslillä jne.
Sen jälkeen lähdettiin kauppaan ostamaan ruokaa. Leivät olivat jo eilen homeessa. Kaupasta saatiin jolla täyteen ruokaa ja ajeltiin takaisin veneelle.

Lähdettiin vielä täyttämään jollan polttoainetankki sekä katsomaan, onko laituri vapaana vesitankkausta varten. No siellähän oli paikallisella pepellä ruokatunti menossa, joten emme saaneet vettä, emmekä polttoainetta. Emme jääneet odottamaan että saisimme palvelua, jätimme vain roskat roskikseen ja poistuimme.

Jatkettiin matkaa kohti lahtea nimeltä Deep Bay, pois Jolly Harborin vilskeestä. Lahteen oli matkaa vain 5 merimailia. Menimme matkan moottorilla, ei urheiltu purjeiden kanssa. Purjeiden nosto tämän kokoisessa veneessä on oma urakkansa, vaikka veneessä on sähkövinssit. Matkalla näimme mielenkiintoisen kalliomuodostelman. Katselija saa päättää mitä möykky esittää.

Täällä rantojen hiekka on usein tummaa, koska saaret ovat tuliperäisiä. Deep Bay on kuitenkin vaaleaa korallihiekkaa.

Pian ankkuroinnin jälkeen näimme veneen vieressä ison kilpikonnan. Myöhemmin näin rannalla pienemmän konnan, mutta oli niin vilkas että en saanut sitä kuvattua.

Ankkuroinnin jälkeen kävin sukeltamassa ja tarkastin ankkurin purennan. Ankkuri on keskellä valkoista hiekkaa, mutta se oli raahautunut jo viisi metriä, eikä se ollut kovin syvällä. Juotiin kakkukahvit muutamien syntymäpäivien kunniaksi ja otettiin uusinta-ankkurointi lähemmäs rantaa. Ajoimme lähemmäksi rantaa kunnes kaiku väitti, että kahden metrin kölin alla olisi vain metri vettä. Tällä kertaa ankkuri osui meriruohon peittämään pohjaan, joka joskus voi haitata ankkuroitumista, mutta nyt ankkuri puri paremmin ja kaivautui syvemmälle.

Deep Bayn rannalla on palmuja sekä lahdessa on myös sukelluskohde, noin sata vuotta sitten uponnut laiva. Osa porukasta meni kävelemään rannalle, toiset lähti sukeltamaan.
Rantaporukan mukaan rannalla ei ollut oikeastaan mitään. Hotelli oli arkkitehtuuriltaan jotakin Hervannan kerrostalojen tyyliä, betonikuutio. Sukellusporukka ihasteli hylkyä, johon sadassa vuodessa oli kasvanut korallia. Muutamia pieniä kaloja haki hylystä suojaa. Hylky oli melko iso, lähellä pintaa ja vaikuttava ilmestys. Otin GoPro kameralla videota veden alta, mutta näkyvyys ei ollut parhaimmillaan. Tuuli oli sekoittanut lahden vettä. Kuvassa on laivan kylkeä ja kansirakennetta. Laiva alunperin haaksirikkoutui tulipalon takia ja siksi puinen kansi puuttuukin.

Lisäksi poikkesimme rannalla nautiskelemassa. Ranta oli melko syrjäinen, joten hiekka oli puhdasta.

Aurinko laskee pian iltakuuden jälkeen. Tapahtuma on nopea, vain pari minuuttia, koska aurinko tippuu lähes suoraan alas.

Täällä Karibialla ei oikein suosita siidereitä eikä lonkeroita, mutta kofeiinittomia tuotteita kyllä. Tähän mennessä on vahingossa ostetttu kofeiinitonta kahvia sekä cokista. Mutta tänään naisille koitti onnen päivät, kaupasta löytyi Strongbow siideriä.